Odrestaurowane i częściowo zrekonstruowane organy Christopha Heinricha Obucha z 1760 roku zostały ponownie zamontowane w kaplicy lidzbarskiego zamku.
"Miałem ogromną przyjemność pracować przy tym projekcie przez kilka lat jako konsultant" - mówi prof. Krzysztof Urbaniak-ekspert ds. historycznych organów.
Krzysztof Urbaniak ukończył warszawską Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w klasie organów prof. Józefa Serafina oraz w klasie klawesynu prof. Leszka Kędrackiego. Ukończył także z wyróżnieniem Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie organów prof. Ludgera Lohmanna oraz w klasie klawesynu prof. Jörga Halubka (Künstlerische Ausbildung i Konzertexamen).
"Pod względem konstrukcji organy stoją pomiędzy szkołą gdańską i królewiecką. Niektóre detale są wykonane jak w warsztacie Caspariniego, inne jak Hildebrandt.
Z wyjątkiem jednej piszczałki głosu Floet 8', wszystkie piszczałki zaginęły w trakcie i/lub po 1945 roku. Aby określić, w jaki sposób powinny być wykonane poszczególne piszczałki, potrzebne były liczne badania innych organów Obucha, Caspariniego i Hildebrandta. Dwie historyczne fotografie zostały poddane analizie fotogrametrycznej i pozwoliły zrekonstruować geometrię piszczałek frontowych.
Organy zostały odrestaurowane już w latach 70. XX w. przez Józefa Mollina pod kierunkiem Mariana Dorawy. Po około 50 latach zdecydowano ponownie umieścić instrument pod lupą."
Prace prowadziły Zych Zakłady Organowe.
Fot. Piotr Zych
Żródło: https://www.amuz.krakow.pl
Konserwacja zrealizowana w ramach projektu "Konserwacja i restauracja XIV-wiecznego zamku w Lidzbarku Warmińskim – perły architektury gotyckiej w Polsce – III etap” dofinansowany z funduszy otrzymanych z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach funduszy EOG, ze środków budżetu państwa oraz współfinansowany ze środków Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego
Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej".
Krzysztof Urbaniak ukończył warszawską Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w klasie organów prof. Józefa Serafina oraz w klasie klawesynu prof. Leszka Kędrackiego. Ukończył także z wyróżnieniem Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie organów prof. Ludgera Lohmanna oraz w klasie klawesynu prof. Jörga Halubka (Künstlerische Ausbildung i Konzertexamen).
"Pod względem konstrukcji organy stoją pomiędzy szkołą gdańską i królewiecką. Niektóre detale są wykonane jak w warsztacie Caspariniego, inne jak Hildebrandt.
Z wyjątkiem jednej piszczałki głosu Floet 8', wszystkie piszczałki zaginęły w trakcie i/lub po 1945 roku. Aby określić, w jaki sposób powinny być wykonane poszczególne piszczałki, potrzebne były liczne badania innych organów Obucha, Caspariniego i Hildebrandta. Dwie historyczne fotografie zostały poddane analizie fotogrametrycznej i pozwoliły zrekonstruować geometrię piszczałek frontowych.
Organy zostały odrestaurowane już w latach 70. XX w. przez Józefa Mollina pod kierunkiem Mariana Dorawy. Po około 50 latach zdecydowano ponownie umieścić instrument pod lupą."
Prace prowadziły Zych Zakłady Organowe.
Fot. Piotr Zych
Żródło: https://www.amuz.krakow.pl
Konserwacja zrealizowana w ramach projektu "Konserwacja i restauracja XIV-wiecznego zamku w Lidzbarku Warmińskim – perły architektury gotyckiej w Polsce – III etap” dofinansowany z funduszy otrzymanych z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach funduszy EOG, ze środków budżetu państwa oraz współfinansowany ze środków Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego
Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej".