Iceland Liechtenstein Norway grants Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Komisja konserwatorska na zamku w Lidzbarku Warmińskim

2015-08-17 10:34:12 (ost. akt: 2021-09-02 19:31:45)

Komisja konserwatorska na zamku w Lidzbarku Warmińskim
Kontynuacja zabiegów konserwatorskich przy polichromiach pierwszego, reprezentacyjnego piętra krużganków jest ważnym przedsięwzięciem prowadzonym w ramach projektu „Konserwacja i restauracja XIV-wiecznego zamku w Lidzbarku Warmińskim – perły architektury gotyckiej w Polsce – II etap”. Malowidła zostały całkowicie odsłonięte w czasie pierwszego etapu projektu norweskiego. Bogaty program ikonograficzny odkrytych malowideł, składający się z dekoracji o motywach heraldycznych, ornamentalnych i architektonicznych w dolnym pasie ścian krużganków oraz przedstawień religijnych i rodzajowych w polach tarczowych, wzbudził sensację w środowisku badawczym. Lidzbarska warownia została nazwana „zamkiem malowanym”. Malowidła fundacji biskupa Henryka Sorboma, datowane na schyłek XIV stulecia, są unikatowe na skalę europejską, a przez badaczy wstępnie wiązane z dziełem warsztatu czeskiego.
W czwartek, 6 sierpnia 2015 r., odbyła się kolejna – druga komisja konserwatorska nadzorująca prace i oceniająca ich postęp oraz wyniki, złożona z przedstawicieli Muzeum Warmii i Mazur, Warmińsko-Mazurskiego Konserwatora Zabytków oraz rzeczoznawców. Wzięli w niej udział specjaliści w dziedzinie konserwacji malowideł ściennych: prof. Władysław Zalewski z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz prof. Bogumiła J. Rouba z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Służby konserwatorskie reprezentowała Barbara Zalewska – wojewódzki konserwator zabytków. Muzeum Warmii i Mazur reprezentowały Anna Mrówka-Richert – zastępca dyrektora, Małgorzata Jackiewicz-Garniec – kierownik Muzeum Warmińskiego oraz Anna Szymańska z Działu Konserwacji.
Przebieg i efekty dotychczasowych prac restauratorskich przedstawił Marcin Kozarzewski, szef firmy Monumentservice, która razem z firmą Gorek Restauro tworzy konsorcjum odpowiedzialne za prowadzenie prac. Komisja konserwatorska, po zapoznaniu się ze sprawozdaniem, udała się na krużganek, by obejrzeć stan prac konserwatorskich. Zarówno obecni profesorowie, jak wojewódzki konserwator zabytków pozytywnie ocenili dotychczasowe działania oraz dalszy program restauratorski. Zwrócono uwagę nie tylko na wysoką jakość prac konserwatorskich, ale także wielopłaszczyznowe podejście do problematyki, zwłaszcza wysiłek badawczy zmierzający do pełnego odczytania ikonografii poszczególnych scen oraz prace epigraficzne – dokumentację i „rozszyfrowanie” napisów pochodzących z kilku stuleci.